De Airbus A321XLR is het nieuwste langeafstandstoestel met een smalle romp en één gangpad van de Europese fabrikant.

Het toestel kan 11 uur non-stop vliegen en door het kleinere formaat kunnen luchtvaartmaatschappijen makkelijker kiezen voor markten met een lagere vraag, die voorheen onrendabel waren voor grote toestellen op de lange afstand.

De A321XLR werd in november opgenomen in de vloot van de Spaanse nationale luchtvaartmaatschappij Iberia. De luchtvaartmaatschappij vloog in zeven uur van Madrid naar Boston en rustte het toestel uit met volledig plat te leggen stoelen in de business class.

Met 550 bestellingen heeft het toestel interesse gewekt bij zowel traditionele als budgetluchtvaartmaatschappijen — maar niet alle ervaringen zullen gelijk zijn.

De Hongaarse budgetmaatschappij Wizz Air wil met haar eerste A321XLR vanaf maart in zeven uur van Londen naar de Saudische stad Jeddah vliegen, maar dat zal geen luxe-ervaring zijn voor de passagiers.

De plannen van de twee maatschappijen voor hun nieuwe toestellen laten de veelzijdigheid van het model zien.

De Airbus A321XLR: low budget versus de meer luxe versie

LEES OOK: Waarom luchtvaartmaatschappijen voor vluchten tussen Europa en de VS zwaar inzetten op smallere vliegtuigen met één gangpad